Thursday, 1 October 2009
Oktoober - hea õpetaja kuu!
Kunstiõpetuse tund (Lasila Põhikoolis, Virumaa Teataja 2.10.09)
Lauri Tankler koostas kunstiõpetuse tunni tunnikava. Lauri Tankleri poolt kirjutatu kohta loe siit! ja siit ka! Tema tööst koolis!
ANALÜÜS: Kuidas mõjutab koolireform õpetajate tuba? EpL 31.08.2009
Õpetajate maine on paljuski nende endi teha: 15.05.2009
"... Parim kapital on vaba õpetaja Loe siit!
Advokaatide ja arstide tööd ei reglementeeri detailideni justiits- ega sotsiaalministeerium, vaid valdkonna edukuse määravad ennekõike asjatundjate loomingulisus, teadmised, oskused ja võimekus. Sama vajame õpetajate puhul. Vajame õpetajakutset ja õpetaja karjäärimudelit. Sellist mudelit, kus iga loome- ja õpetamisvõimeline isik võiks kaaluda valikut õpetajakutse kasuks. Inimesed on loomult iseorganiseeruvad ja iseendaga toime tulevad, nii nagu muudki Maa elanikud. Iseorganiseerumiseks peab olema ressurssi ning sobivaid olusid.
Õpetajal peab olema võimalik valida oma karjääris vähemalt kolme haru vahel: kas õpetada lapsi, õpetada teisi õpetajaid või luua õppevahendeid ja õpikuid. See valikuvõimalus peaks olema dünaamiline kogu karjääri jooksul. Sõltumata sellest, missugust tegevust neist kolmest õpetaja harrastab, peab tal seejuures säilima õpetajakutse ja karjäär.
Õpetaja peab olema iseseisev ja sõltumatu. Tema põhipalga päritolu peaks olema vahetult riigieelarve ning loomulikult võivad ja saavad kohalikud omavalitsused luua õpetajale lisasoodustusi ja -võimalusi.
Õpetaja peab olema õpetaja oma võimete ja oskuste tõttu, mitte seetõttu, et koht oli vaba. Kord tulemusi saavutanuna ei peaks õpetaja oma staatust ja võimekust aina uuesti tõestama, sest haridus ja kultuur ei ole spordivõistlused. Nii tagame ka õpetajaskonna jätkusuutlikkuse, kus vanemad õpetajad leiavad sobiliku positsiooni ja ühiskonna tunnustuse nagu näiteks emeriteerunud õppejõud ülikoolides.
Kaarega mööda kultuurist
Mitte koolisüsteem ei vaja reformi, vaid õpetajakutse ootab selget sõnastamist ja seadustamist. Õpilasi ei õpeta koolid, vaid õpetajad. Õpetajate edetabelit ei trükita ajalehtedes, vaid heade õpetajate tunnustamine on kultuuri loomulik osa. Kõik me ju teame, kes olid meie koolis head õpetajad. Neid õpetajaid mäletatakse ja nendest räägitakse. Nii nagu tunnustatud heliloojad või kirjanikudki pole edetabelitesse mõõdetud, vaid on tunnustatud ja teatud oma igapäevase tegevuse tõttu.
Me ju enamasti ei usu, et heade isiklike suhete aluseks perekonnas on korralik maja, autod, kallis nõudekomplekt ja tõukoer, ahvatlev köögimööbel, mullivann, aed, ideaalne prügileping, satelliitvastuvõtja ja Pärsia vaibad, mõned tuntud-hinnatud autorite maalid või graafilised lehed. Miks tehakse siis haridusasjade korraldamisel järeldusi, mis käivad kaarega mööda inimese ja kultuuri olemusest, ning püütakse jätkuvalt nende järgi toimida? Hariduskaupmeeste, hariduskapitalistide ja haridusspordi kohtunikena... mitte lihtsalt kultuursete inimestena.... "